13 اسفند

کارگاه آموزشی «من نو» در نگارخانه گلستان علی (ع) مشهد

در ادامه برنامه های آموزشی “شبکه جامع حامیان حقوق کودک گلستان علی (ع)” کارگاه “من نو” به مناسبت میلاد با سعادت حضرت فاطمه زهرا (س) و نزدیک شدن به ایام سال نو در نگارخانه گلستان علی (ع) مشهد برگزار شد.
در این کارگاه آموزشی دکتر مینا دادگستر مقدم دکترای روانشناسی طی سخنانی گفتند: در آستانه هر سال نو، بسیاری از مردم تصمیم می‌گیرند که در رفتار و عادت‌های خود تغییر به وجود آورند و هر سال، اغلب این تصمیمات عملی نمی‌شود. این امر به دلیل کمبود تمایل یا علاقه افراد به یک زندگی بهتر نیست بلکه به خاطر این واقعیت است که تغییر، کار پیچیده و دشواری است.
 عادت‌های ما با شخصیت و وجودمان عجین می‌شوند و ما به طور خودکار و بی‌اراده آن‌ها را انجام می‌دهیم . در نتیجه، تغییر دادن آن‌ها به تلاش مستمری نیاز دارد تا یک عادت تازه در وجود ما شکل بگیرد و پایدار گردد.
  • به «هدف‌ها» فکر کنید نه «تصمیم‌ها»
از حالا به بعد، دیگر…………….  )) نام رفتاری که می‌خواهید تغییر دهید را بگذارید ((را انجام نمی‌دهم/میدهم.
مشکلی که در این رویکرد وجود دارد این است که پس از یکی دوبار ناکامی، احساس نوعی شکست در افراد به وجود می‌آید و آن‌ها را به سوی رها کردن تمام تلاش‌ها سوق می‌دهد  . امّا با هدف گذاری، فرد فعالیت در جهت رسیدن به رفتار مطلوب را نشانه می‌گیرد.
تفاوت کلیدی در این است که فردی که برای رسیدن به یک هدف تلاش می‌کند انتظار ندارد که از همان لحظه اول به آن برسد و از هر پیشرفتی که در راه رسیدن به هدف به دست می‌آورد خوشحال می‌شود و انگیزه و غرور، او را در مسیری که در پیش گرفته به پیش می‌برد.
  • تشخیص نیاز‌ها و خواست‌ها :
برای داشتن یک برنامه ریزی موفق باید به ملزومات اجرای آن برنامه و امکانات مورد نیاز هم توجه شود. اگر ملزومات اجرای یک برنامه در دسترس نباشد، انجام برنامه دشوار و گاهی غیر ممکن خواهد شد.
  • زیاد به خودتان سخت نگیرید
به جای اینکه یک طومار بلند بالا از تغییرات و اهداف جدید آماده کنید که می خواهید انجام شان دهید تنها روی چند عنوان تمرکز کرده و سعی کنید به همان یک مورد کاملا رسیدگی کنید.  سال جدید هم مانند سال های گذشته مملو از اتفاقات غیرقابل پیش بینی است که باید برای آن ها هم وقت کافی داشته باشید.
  • متناسب با توانمندی
برنامه باید در حد توان شما باشد و از حد تعادل و توان خارج نباشد وگرنه نمی‌توانید برنامه را به پایان برسانند.
  • یک لیست از مزایای تغییرات سال نو تهیه کنید
یک لیست برای خود تهیه کرده و در آن از مزایای تغییر برنامه ی سال جدید خود بنویسید.
  • تمام حسن هایی که با ایجاد تغییرات به آن ها می رسید را در این لیست نوشته و هر روز به آن ها نگاه کنید.
 به این ترتیب هر وقت انگیزه تان کم شد می توانید به این لیست نگاه کنید و دوباره برای انجام کارهای جدید آماده شوید.
  • برای اهداف خود زمان تنظیم کنید
اگر هدفی دارید یک تایم برای رسیدن به آن ها مشخص کنید. اهداف شما اگر زمانی برای اجرا نداشته باشند ممکن است هیچگاه عملی نشوند.
  • هر ماه به سراغ یکی از اهداف بروید.
بدین ترتیب:
  1. می‌توانید تمرکز بیشتری روی هر کدام داشته باشید.
  2. می‌توانید هر ماه به یک ایده جدید خود را متعهد نمائید و در نتیجه، این پیشرفت در تمام طول سال ادامه خواهد یافت و تکامل شخصی، جزئی از شیوه زندگی شما خواهد شد.
  3. چون شکل‌گیری هر عادت جدید معمولاً حدود 21 روز طول می‌کشد، زمان استراحت کافی قبل از پرداختن به هدف بعدی را در اختیار خواهید داشت و از این بابت دچار استرس نخواهید شد.
  4. یادتان باشد که این یک فرایند است با برنامه ای تدریجی
  5. انتظار داشته باشید که گام به گام به هدف نزدیک شوید.
  6. بدین ترتیب اگر نتیجه مطلوب فوراً به دست نیامد، دلسرد نمی‌شوید.
  • یادتان باشد که این یک فرایند است با برنامه ای تدریجی
انتظار داشته باشید که گام به گام به هدف نزدیک شوید. بدین ترتیب اگر نتیجه مطلوب فوراً به دست نیامد، دلسرد نمی‌شوید. برنامه‌ای تدریجی در نظر بگیرید. برای مثال، به جای این که بگوئید «من هر روز به …………خواهم رفت»، ابتدا طوری برنامه‌ریزی کنید که مثلاً هر چهارشنبه به آنجا بروید و سپس به تدریج بر تعداد روزها بیافزائید.
  • برنامه ریزی فقط مکتوب :
قبل از هر گامی برای داشتن یک برنامه منظم، لازم است بدانید که یک برنامه موفق، برنامه‌ای است که نوشته شود.
  • بر پیشترفت خود نظارت داشته باشید.
مشاهده ی پیشرفت تان به شما انگیزه می دهد.  می توانید یک دفترچه برای خود تهیه کرده و مدام پیشترفت خود را در آن یادداشت کنید. مشاهده ی پیشترفت تان و مقایسه ی آن با روزهای اول به شما انگیزه می دهد تا باز هم برای بهتر شدن تلاش کنید.
  • برای خودتان پاداش تعیین کنید.
برای رسیدن به موفقیت در برنامه ی تغییرات سال نو خود پاداش تعیین کنید. هنگامی که به نقطه ی عطف می رسید یا به موفقیت نزدیک می شوید یا هر سختی را پشت سر می گذارید برای خود یک پاداش در نظر بگیریرد. به این ترتیب اشتیاق تان برای به اتمام رساندن کارهای تان بیشتر خواهد بود.
  • دیگران را از تغییرات سال نو خود آگاه کنید
به دوستان و خانواده ی خود از برنامه ی تغییرات سال نو خود بگویید و از آن ها بخواهید که کمک تان کنند.  همچنین باخبر کردن دیگران گاهی می تواند شما را به جلو هل داده و همه چیز را برای تان جدی تر کند.
  • امیدتان را از دست ندهید
در روند رسیدگی به تغییرات سال نو خود ممکن است چند بار شکست بخورید و یا بارها تمام زحمت تان به هدر رفته و مجبور شوید از نو شروع کنید اما باز هم نباید امیدتان را از دست بدهید. بدانید هر اشتباهی ممکن است برای تان پیش بیاید و شاید نتوانید در همه ی مراحل به خوبی پیش بروید. با این حال باید بارها و بارها تلاش کنید تا به هدف تان برسید.

 

دیدگاه خود را ارسال کنید.